دو رکعت مهربانی...

لحظه هایی که رو به رویت می ایستم و فقط با تو سخن میگویم...

دو رکعت مهربانی...

لحظه هایی که رو به رویت می ایستم و فقط با تو سخن میگویم...

مبطلات

انحراف از قبله :

سؤال 232 : انحراف ازقبله تا چه مقدار نماز را باطل نمى کند ؟

جواب : در حال سکونات نماز انحراف از قبله ما بین الیمین و الیسار مانعى ندارد .

خوردن

*   وجود نبات در دهان :

سؤال 233 : اگر نمازگزار قبل از نماز نبات یا قند در دهان بگذارد و مشغول نماز شود ، نمازش چه حکمى دارد ؟

جواب : اگر با بودن نبات یا قند در دهان قرائت را صحیحاً ادا نماید نماز صحیح است .

کلام عمدى

*   جواب سلام در نماز :

سؤال 234 : اگر کسى به نماز گزارى با لفظ غلط سلام کند ، آیا جواب این سلام بر نمازگزار واجب است یا نه ؟ در صورتى که جواب سلام را مثل خودش غلط بدهد نمازش چه حکمى دارد ؟

جواب : باید جواب را به طور صحیح بدهد و نماز صحیح است .

*   جواب سلام غلط :

سؤال 235 : سلام غلط در نماز باید صحیح جواب داده شود یا اینکه سلام غلط جواب ندارد ؟

جواب : اگر سلام کننده قصد تحیت داشته باشد باید جواب صحیح بدهد و الاّ جواب ندهد .

*   سلام دادن به ائمه (علیهم السلام) :

سؤال 236 : آیا سلام دادن بر پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) یا یکى از امامان (علیهم السلام) مثل السلام علیک یا رسول الله . . . قاطع نماز نیست ؟

جواب : قاطع است على الاظهر .

کارى که صورت نماز را به هم مى زند :

 *   حرکت اعضاء و بدن :

سؤال 237 : اگر هنگام گفتن ذکر اعضا و بدن نمازگزار حرکت کند مثلاً بین نماز دستش را براى اینکه لباسش رامرتب کند حرکت بدهد ، نمازش باطل است یاخیر ؟

جواب : حرکت دادن دست در حال ذکر مبطل نیست ، مگر آنکه از صورت نمازگزار خارج شود .

*   حرکت دست و انگشتان :

سؤال 238 : آیا حرکت دست و انگشتان در نماز جایز است ؟

جواب : اگر فعل کثیر یا ماحى صلاة نباشد مانعى ندارد .

*   حرکت پا :

سؤال 239 : آیا مأموم در هنگام قرائت امام مى تواند پاى خودش را از زمین بر دارد ؟ یا اینکه خودش را به جلو یا عقب بکشد ؟

جواب : اگر این عمل به مقدارى نباشد که فعل کثیر صدق بکند ، مانعى
ندارد .

پوشیدن طلا :

سؤال 240 : نماز خواندن مرد با زنجیر طلا در گردن چه حکمى دارد ؟

جواب : چون لبس صدق مى کند ، لذا هم حرام است هم نماز باطل است .

تکرار تکبیرة الاحرام :

سؤال 241 : اگر کسى « تکبیرة الاحرام » را که از ارکان نماز است گفته باشد و به جهت صوت دوبار بگوید آیا نمازش باطل است ولو اینکه صورت خود را برنگردانده باشد ؟

جواب : اگر عمداً تکبیرة الاحرام دوم را بگوید به عنوان احرام ، نماز باطل مى شود چه صورت ر ابرگرداند و چه برنگرداند .

ریــا :

سؤال 242 : حکم ریاء سهوا و نسیانا در نماز چیست آیا مبطل است ؟

جواب : مبطل است و چنانچه در یک جزء ریا نمود و بعد متوجه شد و جزء را به قصد قربت تکرار نمود ،نماز صحیح است و زیادى جزء چون سهو و نسیان بوده مضر نیست و احوط سجده سهو است .

سؤال 243 : اگر کسى با جهل به مسئله بطلان ، ریا کند ، آیا مبطل عمل است ؟

جواب : ریا مطلقا مبطل است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد