انحراف از قبله :
سؤال 232 : انحراف ازقبله تا چه مقدار نماز را باطل نمى کند ؟
جواب : در حال سکونات نماز انحراف از قبله ما بین الیمین و الیسار مانعى ندارد .
خوردن
* وجود نبات در دهان :
سؤال 233 : اگر نمازگزار قبل از نماز نبات یا قند در دهان بگذارد و مشغول نماز شود ، نمازش چه حکمى دارد ؟
جواب : اگر با بودن نبات یا قند در دهان قرائت را صحیحاً ادا نماید نماز صحیح است .
کلام عمدى
* جواب سلام در نماز :
سؤال 234 : اگر کسى به نماز گزارى با لفظ غلط سلام کند ، آیا جواب این سلام بر نمازگزار واجب است یا نه ؟ در صورتى که جواب سلام را مثل خودش غلط بدهد نمازش چه حکمى دارد ؟
جواب : باید جواب را به طور صحیح بدهد و نماز صحیح است .
* جواب سلام غلط :
سؤال 235 : سلام غلط در نماز باید صحیح جواب داده شود یا اینکه سلام غلط جواب ندارد ؟
جواب : اگر سلام کننده قصد تحیت داشته باشد باید جواب صحیح بدهد و الاّ جواب ندهد .
* سلام دادن به ائمه (علیهم السلام) :
سؤال 236 : آیا سلام دادن بر پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) یا یکى از امامان (علیهم السلام) مثل السلام علیک یا رسول الله . . . قاطع نماز نیست ؟
جواب : قاطع است على الاظهر .
کارى که صورت نماز را به هم مى زند :
* حرکت اعضاء و بدن :
سؤال 237 : اگر هنگام گفتن ذکر اعضا و بدن نمازگزار حرکت کند مثلاً بین نماز دستش را براى اینکه لباسش رامرتب کند حرکت بدهد ، نمازش باطل است یاخیر ؟
جواب : حرکت دادن دست در حال ذکر مبطل نیست ، مگر آنکه از صورت نمازگزار خارج شود .
* حرکت دست و انگشتان :
سؤال 238 : آیا حرکت دست و انگشتان در نماز جایز است ؟
جواب : اگر فعل کثیر یا ماحى صلاة نباشد مانعى ندارد .
* حرکت پا :
سؤال 239 : آیا مأموم در هنگام قرائت امام مى تواند پاى خودش را از زمین بر دارد ؟ یا اینکه خودش را به جلو یا عقب بکشد ؟
جواب : اگر این عمل به مقدارى نباشد که فعل کثیر صدق بکند ، مانعى
ندارد .
پوشیدن طلا :
سؤال 240 : نماز خواندن مرد با زنجیر طلا در گردن چه حکمى دارد ؟
جواب : چون لبس صدق مى کند ، لذا هم حرام است هم نماز باطل است .
تکرار تکبیرة الاحرام :
سؤال 241 : اگر کسى « تکبیرة الاحرام » را که از ارکان نماز است گفته باشد و به جهت صوت دوبار بگوید آیا نمازش باطل است ولو اینکه صورت خود را برنگردانده باشد ؟
جواب : اگر عمداً تکبیرة الاحرام دوم را بگوید به عنوان احرام ، نماز باطل مى شود چه صورت ر ابرگرداند و چه برنگرداند .
ریــا :
سؤال 242 : حکم ریاء سهوا و نسیانا در نماز چیست آیا مبطل است ؟
جواب : مبطل است و چنانچه در یک جزء ریا نمود و بعد متوجه شد و جزء را به قصد قربت تکرار نمود ،نماز صحیح است و زیادى جزء چون سهو و نسیان بوده مضر نیست و احوط سجده سهو است .
سؤال 243 : اگر کسى با جهل به مسئله بطلان ، ریا کند ، آیا مبطل عمل است ؟
جواب : ریا مطلقا مبطل است .